Hoe win je als sollicitant vertrouwen en commitment?
5 oktober 2021 

Hoe win je als sollicitant vertrouwen en commitment?

Hoe win je als sollicitant vertoruwen en commitment? Als je als sollicitant vertrouwen en commitment van de recruiter wil krijgen, dan is dat nog maar het begin. Het duurt altijd even voordat je de gunfactor krijgt van de andere persoon. Om dat te bereiken, dien je te bouwen aan een solide relatie op basis van vertrouwen. Zo’n relatie bereik je ook niet binnen een dag. Dat kost tijd. In dit artikel delen wij het volgende met jou:

  • hoe je bouwt aan een relatie die gebaseerd is op vertrouwen;
  • waarom het 5 tot 8 contactmomenten duurt, voordat je volledig bij de ander in the picture bent;
  • hoe je een goede pitch maakt die ervoor zorgt dat je met de juiste persoon in contact komt;
  • hoe De Gunfactorverhoger jou kan helpen om die felbegeerde baan te krijgen. 

Ga er gerust voor zitten, want in dit artikel staat veel waardevolle informatie om verder te komen bij de persoon die je wil bereiken. 

Vertrouwen winnen en commitment krijgen

In eerdere artikelen legden we al uit dat vertrouwen en commitment niet vanzelfsprekend is. Dit is hard werken en kost tijd. Als persoon kom je authentiek en geloofwaardig over als je social media profielen allemaal met elkaar overeenstemmen. Zorg voor een eenduidige boodschap op zowel LinkedIn, Facebook en Twitter. Zorg ook dat de content op je profielen overeenstemmen met de persoon die jij in het echt bent. 

Verder helpt het om sympathiek gedrag te vertonen. Wat zijn de kenmerken van dit gedrag? Je laat zien dat je iets voor de ander overhebt en je neemt de tijd om je in je contactpersoon te verdiepen. Bel de recruiter die over de vacature gaat en nodig hem of haar uit tot een gesprek. Bedank diegene na afloop via de mail, stuur een berichtje via LinkedIn of schrijf een persoonlijke kaart. Dat laatste wordt zeker gewaardeerd, omdat tegenwoordig alles digitaal gaat. 

Vertrouwen en commitment ontstaan ook door de juiste manier van communiceren vanaf jouw kant. Stel de juiste vragen en vermijd stopwoordjes. Kleed je naar de standaard van het bedrijf en toon interesse met je houding. Bereid het gesprek desnoods voor met een vriend of met je partner en vraag hem of haar je bewust te maken van zulke zaken. Zo krijg je zelfvertrouwen en dat sterkt je ook weer in het sollicitatiegesprek. 

Het sollicitatieproces in 5 tot 8 contactmomenten 

Wist je dat het wel 5 tot 8 contactmomenten duurt, voordat je het vertrouwen van de ander hebt gewonnen? Zo lang kan het dus duren om de volledige commitment te verkrijgen. Hoe je dit aanpakt, delen we hieronder met je. 

5 tot 8 contactmomenten; vertrouwen en commitment creëren

#1 Bellen voor het maken van een netwerkafspraak

In dit digitale tijdperk onderscheid je jezelf door te bellen. Gebruik dit contactmoment alvast om de juiste vragen te stellen over het bedrijf en je gesprekspartner beter te leren kennen. Vraag pas om een vervolggesprek, als je merkt dat er een klik is. Krijg je de vraag om eerst een brief en cv op te sturen? Bedank de persoon in de mail voor het oriënterende gesprek en vraag aan het einde om een vervolggesprek. Met kleine attenties maak je grote stappen. 

#2 Afspraak per mail bevestigen

Als de afspraak is gemaakt in een telefoongesprek, bevestig dit dan per mail. Kwam de afspraak via de mail tot stand? Neem dan het initiatief een digitale uitnodiging te sturen, waarvoor de ander moet bevestigen. Zo kom je daadkrachtig over. Bovendien zorgt de bevestiging voor extra commitment. 

#3 Persoonlijke ontmoeting of telefoongesprek

Tijdens een sollicitatieproces is dit wel het moment suprème. Nu krijg je de kans om in een uur tijd alles uit de kast te halen. Vooral voor dit moment geldt dat goede voorbereiding het halve werk is. Lees je goed in op de functie en het bedrijf. Zoek de juiste kleding uit en oefen je pitch voor de spiegel. Zorg dat je zeker bent van je salarisindicatie en wees je bewust van zowel je goede punten als je verbeterpunten. Ook met een goed verhaal win je vertrouwen en commitment. 

#4 Bedankje voor tijd of informatie

Als je op gesprek bent geweest, laat dan de ander weten dat je het waardeert dat of zij tijd voor je vrijmaakte. Ook dit doe je met gewaardeerd gedrag, zoals een bedankje via de mail of een persoonlijke kaart. Door een positief gebaar heeft jouw gesprekspartner weer sneller iets voor jou over. 

#5 Uitnodiging via LinkedIn 

Nu mag je de ander uitnodigen via LinkedIn, want jullie kennen elkaar inmiddels. Stuur daarbij een persoonlijk bericht, waarin je verwijst naar het fijne gesprek dat jullie hadden. 

#6 Bedankje voor acceptatie op LinkedIn

Heb je de ander gesproken en is hij of zij een toegevoegde waarde aan jouw netwerk? Dan is de kans groot dat zijn of haar kring bestaat uit andere relevante contactpersonen. Vraag of je in de lijst van connecties mag kijken, om vervolgens het verzoek te sturen ‘contact met de derde persoon’. 

#7 Terugkoppeling op tips en adviezen die de ander tijdens het netwerkgesprek heeft gegeven

Laat jouw contactpersoon weten wanneer zijn of haar tips of verwijzingen waardevol waren. Kreeg je een baan of ander gesprek dankzij die waardevolle tips? Als je dit terugkoppelt, vergroot dit jouw kansen op eventueel een nieuwe verwijzing of een volgend gesprek. 

#8 Gewaardeerd gedrag 

Volg de terugkoppeling op met gewaardeerd gedrag. Denk hierbij aan een kleine attentie, een bedankje of een kaart. Zo win je commitment en vertrouwen. Dat betekent veel en helpt jou sneller aan een groter netwerk. 

Maak een goede elevator pitch

Om goed te solliciteren, heb je een pitch nodig. Dit is een kort maar krachtig verhaal over wie je bent, wat je doet, wat je kunt en wat je wilt. Dit verhaal kun je in meerdere varianten voorbereiden, zodat je nooit met je mond vol tanden staat. Gebruik deze niet overal. Aan de telefoon stip je weer andere dingen aan dan tijdens een netwerkgesprek. Aan de telefoon geef je een korte situatieschets, vertel je wat je achtergrond is en wat je met een gesprek wilt bereiken.

Pitch voor netwerkafspraak

Hoe ziet een pitch voor een netwerkafspraak eruit? Dat is als volgt: 

“Mijn naam is ….. Ik ben een ervaren…. en ben mij op dit moment aan het oriënteren op de arbeidsmarkt. Ik zou graag met u in gesprek gaan over….. omdat…..”

Spontaan netwerkgesprek

Als je tijdens een bijeenkomst met iemand in gesprek bent, gebruik je een andere elevator pitch. Je vertelt iets over jezelf, je achtergrond, je huidige situatie en waar je concreet naartoe wilt. Daarnaast laat je vallen waar je naar op zoek bent en vraag je of de ander misschien connecties heeft binnen je doelgroep. Een pitch duurt minimaal 30 seconden en maximaal 2 minuten. Dat ziet eruit als volgt: 

“Ik ben een ervaren…. Ik kan goed… Ik zou graag… In de regio…U kunt mij helpen met….. door mij te introduceren bij…..”

De pitches zijn iets anders, omdat je het graag liever luchtig houdt bij een spontaan netwerkgesprek. Geef het de tijd om een spontane ontmoeting uit te laten groeien tot een waardevolle relatie. Wanneer de ander de uitnodiging accepteert, kun je bijvoorbeeld verwijzen naar het gesprek dat jullie hebben gevoerd en aangeven dat je graag eens met zijn relatie in gesprek wilt gaan.

Hoe helpt De Gunfactorverhoger jou bij het verkrijgen van vertrouwen en commitment? 

De Gunfactorverhoger helpt geeft je graag adviezen over hoe je die gunfactor krijgt en hoe je op een slimme manier je netwerk uitbreidt. Plan daarvoor een gratis kennismakingsgesprek. Bellen of appen met Gertien Beijering kan ook op 06-29395541. Of mail naar gertien.beijering@degunfactorverhoger.nl. Wil je zelfstandig aan de slag met je sollicitatievaardigheden? Bekijk ook eens ons aanbod van online trainingen.

Over de schrijver
Mijn naam is Gertien Beijering, eigenaar en oprichter van de GunfactorVerhoger. Mijn hart gaat sneller kloppen wanneer wij mensen kunnen helpen in hun groei, ontwikkeling en inzetbaarheid. Ik geef mensen graag werkplezier want dat ervaar ik zelf ook en dat GUN ik iedereen! Mijn specialisme is de inzet van de gunfactor. Ik vond het in 2009 heel interessant om te onderzoeken hoe bedrijven en medewerkers in tijden van de recessie succesvol bleven. Het ontwikkelde Gunningswiel vat mijn onderzoek samen en wordt beschreven in een drietal door mij geschreven boeken. Deze kennis zetten we in de tegenwoordige tijd nog steeds in en komen in al onze unieke (online) coachingsprogramma's aan bod. Ter inspiratie geef ik regelmatig webinars. Kijk voor meer informatie op https://degunfactorverhoger.nl/webinars/
Reactie plaatsen

arrow_drop_up arrow_drop_down