Onderscheid jezelf met sympathiek sollicitatiegedrag

Onderscheid jezelf met sympathiek sollicitatiegedrag

Solliciteren gaat veel verder dan alleen maar het schrijven van een brief en een cv. Het gaat ook om hoe je je gedraagt in dit proces, naar je gesprekspartners toe. Tijdens onze trainingen leren onze cursisten hoe ze hun slagingskansen vergroten door het vertonen van gewaardeerd gedrag.

Met kleine attenties vergroot je je kansen op een gesprek of een baan al aanzienlijk. In dit artikel leggen wij uit met welk sollicitatiegedrag jij ook successen kunt behalen. In onze trainingen gaan we hier dieper op in, maar hieronder lichten we alvast een waardevol tipje van de sluier op.

Persoonlijk contact tijdens het solliciteren

Enkele voorbeelden van het vertonen van gewaardeerd gedrag zijn het aangaan van persoonlijk contact en het stellen van de juiste (open) vragen. Hoe kun je dit doen tijdens een sollicitatieproces? Je onderscheidt jezelf van de rest door de persoon te bellen die over de werving voor die leuke vacature gaat. Met bellen creëer je een voorsprong vergeleken met de andere sollicitanten.

Het grootste deel van de sollicitanten probeert op de ouderwetse manier bij een bedrijf binnen te komen. We hebben het dan over simpelweg het versturen van een cv en een motivatiebrief. Slechts 20 procent pakt de telefoon op en doet extra moeite, om aandacht van de recruiter of hr-adviseur te krijgen.

Nog minder sollicitanten ondernemen de stappen die nog meer moeite kosten. Denk hierbij aan het werken aan commitment en vertrouwen. Hetzelfde geldt voor het opbouwen en onderhouden van langdurige relaties. Weinig mensen hebben er zin in. Alleen levert het je uiteindelijk veel meer op dan honderden sollicitaties versturen. Schuw het persoonlijke contact dus niet en slaag sneller in het vinden van de juiste baan.

De waarde van het wederkerigheidsprincipe

Nu je weet waarom het bellen voor een functie zo belangrijk is, leggen we uit welk principe hieraan ten grondslag ligt. Waarschijnlijk heb je wel eens gehoord van het wederkerigheidsprincipe. Wat houdt dit precies in? Als je voor iets doet voor de ontvanger, vergroot je de kans dat hij iets voor je terugdoet. Voor wat, hoort wat. Het draait om geven en nemen.

Het principe van wederkerigheid draait om het verplichte gevoel, een gebaar te beantwoorden met een tegengebaar. Omdat solliciteren draait om menselijke interactie, kun je in dit proces ook handig gebruik maken van dit principe.

Denk hierbij aan een bedankmailtje als iemand uitgebreid de tijd wil nemen voor een (telefonisch) gesprek met jou. Heb je de persoon die over de vacature gaat gevraagd om een gesprek en gaat hij of zij hiermee akkoord? Bedank diegene dan in een antwoord via de mail.

Ben je met de juiste persoon aan de telefoon? Zorg dan dat je oprecht luistert en laat dit ook duidelijk blijken. Als het gesprek afloopt, bedank de ander dan en geef de persoon een compliment voor zijn uitgebreide en relevante antwoorden. Geef aan dat je nu nog enthousiaster bent over de vacature en wanneer jouw gesprekspartner de brief mag verwachten. Het is handig om in de e-mail te verwijzen naar het leuke gesprek dat kort geleden plaatsvond. Zo blijf je langer hangen in het hoofd van de persoon die over de werving gaat.

Kortom, het wederkerigheidsprincipe gaat dus uit van het creëren van waardevolle contactmomenten. Verplaats je in de andere persoon en toon oprechte interesse. Als jij met jouw gebaar een onvergetelijke indruk achterlaat bij de ander, onthoudt diegene dat. Zo is hij eerder bereid iets terug te doen voor jou. Je vergroot de kans dat je een uitnodiging krijgt voor een gesprek, waarin jij je ervaring en kwaliteiten kan toelichten.

Wat is gewaardeerd gedrag?

Het warme, complimenteuze en beleefde gedrag vatten wij bij De GunfactorVerhoger samen als gewaardeerd gedrag. Je doet iets voor een ander, waardoor je op een positieve manier bij de ontvanger in het geheugen blijft. Hieronder geven wij je een aantal voorbeelden van gewaardeerd gedrag.

Aandacht geven

Andere mensen tonen interesse in jou, als jij begint met interesse tonen in hen. Ook dit is een voorbeeld van het wederkerigheidsprincipe. Tegenwoordig is die aandacht niet meer zo vanzelfsprekend. De meeste contactmomenten zijn erg vluchtig en onpersoonlijk. Zorg dus dat je hierin het verschil maakt. Kleine attenties zijn bijvoorbeeld een felicitatie, succeswensen voor een examen of het delen van een interessant artikel. Kleine attenties zijn een groot gebaar als de schenking onvoorwaardelijk is. Geef dus zonder verwachtingen, zodat het voor jezelf ook leuk blijft.

Meedenken, delen en verbinden

Meedenken en advies geven is iets wat ook veel mensen op prijs stellen. Hetzelfde geldt voor het delen van informatie. Ook als je mensen met elkaar verbindt, help je ze een behoefte te vervullen.

Authenticiteit

In sollicitatiegesprekken is het ook belangrijk dat je echt bent. Wees dus altijd eerlijk over wat je wel en niet kunt. Stel je kwetsbaar op als het gaat om je ontwikkelpunten.

Contact onderhouden

Leg niet alleen maar contact, omdat er een leuke vacature aankomt. Doe altijd die moeite om in de picture te blijven. Zo laat je je motivatie en interesse zien, om bij die organisatie te werken. Vraag aan je contactpersoon of het goed is om eens in de zoveel tijd te sparren over de ontwikkelingen in de organisatie. Of geef complimenten over een artikel. Laat op verschillende manieren je betrokkenheid zien. Op de lange termijn helpt het je zeker aan die felbegeerde baan bij dat leuke bedrijf.

Online gebaar

Vergroot de zichtbaarheid van de ander door informatie te delen, te liken, als interessant aan te merken of door zijn of haar hulp te benoemen in updates. Vraag echter wel altijd om toestemming.

Op de hoogte houden

Als je van iemand anders een tip kreeg om ergens te solliciteren, hou de tipgever dan altijd op de hoogte. Het geeft de ander een goed gevoel te weten dat zijn of haar tip of verwijzing tot succes heeft geleid. Door het positieve gevoel en jouw professionele houding blijf je langer op het netvlies. Je laat merken dat jullie relatie ertoe doet, en dat is een belangrijk gegeven als het gaat om commitment, vertrouwen en gunnen.

Bedanken

Alles gaat tegenwoordig online. Onderscheid jezelf door offline een gebaar te maken. Stuur een leuke kaart of een klein doosje chocola, waarmee je de ander bedankt voor het fijne gesprek, de hulp of de moeite. De meeste mails verdwijnen in de prullenbak, maar kaarten worden bewaard en opgehangen. Zo blijf je ook nog eens langer in het geheugen van de (beoogde) gesprekspartner.

Complimenten doen ontzettend veel voor je gunfactor tijdens het solliciteren

Complimenten hebben effect op de gever en ontvanger. Bij menselijke interactie komt alles van twee kanten. De ontvanger van een gemeend compliment groeit in zijn zelfvertrouwen, ervaart dat hij is opgemerkt en voelt erkenning voor wat hij heeft gedaan.

Iemand die complimenten geeft, wordt gezien als een plezierig mens met oog voor een ander. Bovendien kan hij ook meer aandacht van de andere kant verwachten. Geef je graag complimenten en wil je met iemand in contact komen? Bedenk dan dat je soms wel 5 tot 8 contactmomenten nodig hebt, voordat je echt bij iemand aan tafel zit.

Hoe leer je sympathiek solliciteren?

Leer nu sympathiek solliciteren bij De GunfactorVerhoger. Met onze online trainingen kom je erachter hoe je bij iemand in de picture komt tijdens een sollicitatiegesprek. Plan vrijblijvend een afspraak in of bellen en whatsappen kan via 0629395541. Of mail naar info@deGunfactorVerhoger.nl.

Download voor meer interessante tips 1 (of meerdere😉) van onze e-books via deze link.

Reactie plaatsen