Linkedin voorbeeld aanbeveling

Voorbeeld LinkedIn aanbeveling: welke info is nuttig en wat is de meerwaarde?

Natuurlijk kun je tijdens een sollicitatieproces vertellen hoe goed je bent, maar dat doet eigenlijk iedereen. Het is overtuigender als anderen dat ook over jou zeggen. Tijdens een sollicitatie kan een referentie dus ook zeker de doorslag geven. Dankzij LinkedIn kun je invloed uitoefenen op wie jou onderschrijft. In dit artikel lees je meer over:

  • wat je bereikt met een goede LinkedIn aanbeveling;
  • voorbeeld van een LinkedIn aanbeveling – hoe wil je dat managers of collega’s over jou schrijven?;
  • hoe je invloed uitoefent op de inhoud van een aanbeveling;
  • wat is de juiste manier om een LinkedIn aanbeveling te vragen?

Wat kun je bereiken met een goede LinkedIn aanbeveling?

Hoe komt het dat aanbevelingen zo nuttig zijn? Dat leggen we uit met een voorbeeld. Stel, je hebt een waardebon van € 20 bij een online boekhandel. Na enige tijd zoeken heb je twee interessante boeken gevonden. Boeiende onderwerpen en zeker de moeite waard om te lezen als je kaft bekijkt. Beide aanschaffen gaat niet, je moet een keuze maken. Bij het ene boek staan een aantal enthousiaste recensies, en bij het andere niet. Welke koop je? De kans is groot dat je voor het eerste boek gaat.

Een goede aanbeveling opent de deur naar je droombaan

Nu ben jij natuurlijk geen product, maar zo gaat het in sollicitatieprocedures ook. Een positieve aanbeveling kan deuren voor jou openen. Het wekt vertrouwen in jou als persoon, in je kennis en in je kunde, waardoor anderen sneller geïnteresseerd raken en met je in gesprek willen.

Een aanbeveling of referentie vraag je aan de mensen met wie je hebt samengewerkt. Dit kunnen leidinggevende zijn, directe collega’s en mensen met wie je hebt samengewerkt in een projectgroep. Je kunt het ook vragen aan een klant waarvoor jij uitstekend werk hebt geleverd. 

Voorbeeld LinkedIn aanbeveling

Wat is dan een goed voorbeeld van een LinkedIn aanbeveling? Probeer jouw referent zover te krijgen dat hij of zij een specifieke LinkedIn aanbeveling schrijft. Als je vraagt om een algemene tekst, dan krijg je ook een algemene aanbeveling. Ofwel een aanbeveling die niet specifiek op jouw eigenschappen en kwaliteiten zijn toegespitst, maar een verhaal over de kwaliteiten die je in algemene zin van iemand mag verwachten in jouw beroepsgroep. 

Je wil juist dat de LinkedIn aanbeveling echt over jou gaat. Een referentie of aanbeveling moet jouw meerwaarde, jouw onderscheidend vermogen extra benadrukken. Waar ben jij als persoon nu zo uniek in? Stuur eventueel referent eventueel een voorbeeld van een goede LinkedIn aanbeveling om wat richting te bieden.

Invloed uitoefenen op de inhoud van een aanbeveling

In je voorbeeld LinkedIn aanbeveling kun je zelfs nog een stapje verder gaan. Maak een top 15 kwaliteitenlijst waarmee jij jezelf graag profileert. Verdeel de kwaliteiten over de personen van wie jij graag een referentie wilt krijgen. Bijv. je vraagt persoon a om iets te schrijven over kwaliteit 1 tot en met 5, persoon b om iets te schrijven over kwaliteit 4 tot en met 9, persoon c iets over kwaliteit 8 tot en met 13 etc. 

Natuurlijk kunnen een aantal kwaliteiten wel elkaar overlappen in een aantal aanbevelingen. Maar het is wel het beste als de kwaliteiten elkaar aanvullen. Dit is niet alleen voor jou goed omdat je zo een completer beeld van jezelf neerzet op LinkedIn, maar ook prettig voor degene die je vraagt voor het schrijven van een aanbeveling. Nummer 1 reden waarom na het vragen geen aanbeveling wordt geschreven? Veel mensen vinden het lastig om uit het niets een referentie over iemand te schrijven. Ze hebben niet altijd inspiratie.

Help je referent dus met een voorbeeld van een LinkedIn aanbeveling of stuur een rijtje met kwaliteiten waarover jij graag wilt dat een ander schrijft. Wat je ook kunt aangeven is over welke situatie jij graag wilt dat hij of zij een aanbeveling schrijft. Zo wordt het voor de schrijver een stuk makkelijker en vergroot je de kans dat diegene ook daadwerkelijk een LinkedIn aanbeveling voor jou schrijft.

Voorbeeld LinkedIn aanbeveling
In een goed voorbeeld van een LinkedIn aanbeveling staat onder andere:

  • Hoe heeft de ander jou ervaren als persoon?
  • Welke handelingen of kwaliteiten van jou waardeert de ander?
  • Welke specifieke en onderscheidende bijdrage heb jij volgens de ander geleverd aan het resultaat (van bijvoorbeeld een project)?

Je kunt een aanbeveling vragen wanneer je van baan wisselt, maar ook na een bila met je leidinggevende of aan het eind van een project aan de andere projectleden. Stel: er is net een project afgerond en je zit ter evaluatie met de overige leden bij elkaar. Je wordt geroemd om iets wat je hebt gedaan. Vraag dan gerust om een aanbeveling! 

“Ik waardeer het enorm dat je dit over mijn bijdrage zegt. Mag ik je vragen of je een referentie voor mij wilt schrijven over mijn bijdrage aan dit project?”

Uiteraard kun je de kwaliteiten of het voorbeeld LinkedIn aanbeveling meesturen, om de ander op weg te helpen. Duidelijke handvatten zijn voor iedereen wel zo prettig. 

Zo vraag je om een aanbeveling

Tevreden collega’s, leidinggevenden of klanten zijn sowieso al jouw ambassadeurs. Vaak voelen ze zich zelfs vereerd dat je hun mening vraagt. Dat geeft immers aan dat jij waarde aan hun mening hecht. Daarom willen ze vaak ook wel meewerken aan een verfijning van hun aanbeveling. Ze weten namelijk dat ze jou daar een groot plezier mee kunnen doen.

Voorbeeld voor een LinkedIn aanbeveling nodig? Of wil je even sparren over je totale LinkedIn profiel?

Je kunt maar 1 keer een goede eerste indruk achterlaten. Ook jouw LinkedIn profiel met een paar goede aanbevelingen dragen 100% bij aan het achterlaten van die eerste indruk. Wil jij ook een goed profiel en praktische tips ontvangen die gericht zijn op jouw profiel. Vraag dan even een gesprek aan en we gaan stap voor stap jouw LinkedIn profiel door.

Het eindresultaat: een profiel waarmee je veel beter gevonden wordt en waarmee je gegarandeerd die indruk achterlaat die je wilt achterlaten om je professionaliteit te laten zien. Daarnaast krijg je tips hoe je jouw online gunfactor kunt verhogen zodat je ook een goede indruk achterlaat in de manier waarop je via LinkedIn met elkaar in contact treedt en de relatie onderhoudt. Gegarandeerd zorgt dit voor een betere zichtbaarheid en vertrouwensrelatie.

Wil je solliciteren? Download nu ons e-book 40 sollicitatietips

Download voor meer interessante tips 1 (of meerdere😉) van onze e-books via deze link.

Reactie plaatsen