sla geen flater tijdens sollicitatieprocedures

Hoe sla je geen flater tijdens een sollicitatieprocedure?

Wanneer je van te voren stil staat bij hoe jij over wilt komen op de ander tijdens een sollicitatieprocedure, voorkom je dat je een andere indruk achterlaat dan dat je graag zou willen.

Bedenk voordat je gaat solliciteren of contact op gaat nemen, hoe jij graag wilt overkomen op de ander.

Wat wil jij dat de ander over jou denkt wanneer hij/zij met jou in contact is geweest? Met andere woorden welke indruk wil je achterlaten.

Welke comptenties en kwaliteiten wil je dat hij/zij benoemd? Schrijf ze op. Leg ook voor je zelf uit wat je er onder verstaat.

Hoe kun jij deze competenities en kwaliteiten laten zien in de manier waarop je communiceert? Wanneer je zegt daadkrachtig te zijn, zorg dan ook dat je daadkracht uitstraalt en actiegerichte woorden gebruikt in je zinnen.

Of hoe kun jij met je houding of in je gedrag deze competenties en kwaliteiten extra benadrukken? Als je proactief wilt overkomen, is het belangrijk dat je niet achteroverhangt in en een stoel maar juist klaar zit om te starten. Rechtop, armen op tafel en je dit ook uitstraalt in je enthousiaste houding. Begrijp je wat ik bedoel?

Hoe laat jij deze dit zien op papier, online of in face 2 face contact? Wanneer je als leidinggevende benaderbaar zegt te zijn en je schrijfstijl is heel formeel, je LinkedIn profiel laat geen persoonlijke tintje zien,  dan zullen anderen dit niet in je herkennen. Ook wanneer je een gesloten houding op de foto hebt en tijdens gesprekken niet echt los komt.

Door vooraf hier goed over na te denken en jezelf bij te sturen op punten waarop je nog kunt verbeteren, laat jij sneller de indruk achter die je achter wilt laten en voorkom je dat je een flater slaat tijdens een sollicitatiegesprek.

Een goede voorbereiding is het halve werk! 😉

 

✅ Download voor meer interessante tips 1 (of meerdere😉) van onze e-books via deze link.
Reactie plaatsen