Een goede indruk achterlaten tijdens het solliciteren
Er bestaan veel verschillende manieren om als sollicitant zichtbaar te worden en om met iemand anders in contact te komen. Dan hebben we het over zowel de digitale als de traditionele kanalen. Denk hierbij persoonlijke ontmoetingen, netwerkborrels, een telefoontje met de juiste contactpersoon, e-mail of een uitnodiging op LinkedIn. Een goede indruk achterlaten tijdens het solliciteren is natuurlijk ontzettend belangrijk.
Als je deze middelen inzet op de juiste manier, val je op in een positieve zin. Dat is wat je wilt natuurlijk. In dit artikel leggen we je meer uit over een goede eerste indruk en hoe je hier een positief vervolg aan geeft.
Alles over een goede eerste indruk achterlaten tijdens het solliciteren
Het geldt niet alleen voor sollicitatieprocessen, maar eigenlijk voor elk interpersoonlijk contact dat die eerste indruk erg belangrijk is. Wist je dat mensen zich binnen 30 seconden een beeld van je vormen? Er hoeft dan niet eens een gesprek aan te pas te komen. Je kunt dus veel doen om een goede indruk achter te laten tijdens het solliciteren. Bepaal voor jezelf hoe jij graag contact wil leggen en beantwoord de volgende vragen:
- Hoe wil jij overkomen?
- Wat versta jij onder een goede eerste indruk?
- Op welke manier treed jij het liefste in contact?
- Welke kwaliteiten en eigenschappen breng jij onder de aandacht in een eerste gesprek?
- Wat wil je bereiken?
- Hoe zien je online profielen eruit en is er sprake van consistentie?
Hoe zorg je voor een goede eerste indruk tijdens het solliciteren?
Een goede indruk is een indruk die aansluit bij wie jij bent. Doe je dus tijdens het solliciteren nooit anders voor dan dat je werkelijk bent. Door je bewust te zijn van kleine dingen, kun je die eerste indruk positief beïnvloeden. Mensen vinden het leuk als zij overeenkomsten zien in hun gesprekspartner. Verdiep je in de contactpersoon via social media. Kijk op welke school hij vroeger zat, welke sport hij doet of welke leeftijd zijn kinderen hebben. Laat deze onderwerpen vallen tussen neus en lippen door. Bedenk tijdens je voorbereiding wanneer je dit kunt doen. Dit zorgt voor een positieve beïnvloeding van die eerste indruk.
Zet social media in om bij onbekenden een goede indruk achter te laten
Een eerste indruk ontstaat door consistentie op bijvoorbeeld je social media kanalen. Bijna elke recruiter googelt zijn sollicitant eerst. Zorg voor een eenduidig beeld. Het is niet handig om op LinkedIn een professional te zijn terwijl je op Facebook een feestbeest bent en op Twitter iemand die overal dwars tegenin gaat. Bij het achterlaten van een goede eerste indruk tijdens het solliciteren is consequentheid enorm belangrijk.
Door het gebrek aan consistentie, verdwijnen jouw brief en cv naar de prullenbak. Een eenduidig beeld maakt je geloofwaardig en geeft een basis van vertrouwen. Deze basis kan leiden tot een dieper contact met meer inhoud en betekenis. Contact leggen tijdens een gesprek gaat je daardoor ook makkelijker af.
Geloofwaardige communicatie
Wat je uitstraalt met je houding, gedrag en communicatie draagt ook bij aan een eenduidig beeld. Als je houding en gedrag niet overeenkomen met wat je zegt, kom je niet geloofwaardig over. Mehrabian (1971) stelde vast dat communicatie uit 3 elementen bestaat. Al die elementen zijn effectief in een bepaald percentage, namelijk:
- woorden (verbaal) – 7 procent;
- intonatie waarmee je de woorden uitspreekt (vocaal) – 38 procent;
- lichaamstaal (visueel) – 55 procent.
De juiste houding en gedragingen tijdens het solliciteren
Het gaat dus meestal niet om wat je zegt, maar om hoe je het zegt en hoe je het ondersteunt met je houding en gedrag. Communiceren is dus meer dan wat je zegt. Je communiceert met je hele lichaam. Contact leggen tijdens het solliciteren is dus niet alleen een kwestie van de juiste woorden weten te vinden. Hier komt echt nog veel meer bij kijken.
Weet je niet goed hoe je overkomt? Oefen voor de spiegel of repeteer het gesprek met een vriend of familielid. Vraag om niet alleen te luisteren, maar ook te kijken naar hoe je zit en beweegt.
Contact leggen is aandacht geven
Contact maken is aandacht geven. Hoe persoonlijker en authentieker, hoe beter. Blijf bij jezelf en leg contact op je eigen manier. Dit geldt voor zowel online als offline communicatie. Contact vergroot je zichtbaarheid en toont de professionele manier waarop jij bezig bent met het verwerven van een nieuwe baan. Het zegt veel over jou.
Ga goed voor jezelf na hoe jij overkomt in verschillende vormen van communicatie.
- Heb je een goede pitch aan de telefoon of een goed verhaal op de mail?
- Zien je brief en cv er netjes uit en stemmen ze overeen met wat jij kunt overbrengen in een gesprek?
- Zijn je social media kanalen consistent, authentiek en positief?
- Hoe kom je over tijdens een sollicitatiegesprek, hoe klink je en wat vertel je?
Neem al deze factoren onder de loep voordat je gaat solliciteren en vergroot zo de kans op een goede eerste indruk.
Wil jij een betere eerste indruk achterlaten tijdens het solliciteren als sollicitant?
Wil jij tijdens het solliciteren opvallen in positieve zin bij de juiste mensen? Plan daarvoor een gratis kennismakingsgesprek . Bellen of appen met Gertien Beijering kan ook op 06-29395541. Of mail naar gertien.beijering@degunfactorverhoger.nl.
Wil je zelfstandig aan de slag met je sollicitatievaardigheden? Bekijk ook eens ons aanbod van online trainingen
Download voor meer interessante tips 1 (of meerdere😉) van onze e-books via deze link.