Koud Linken? LinkedIn staat bekend als een zakelijk netwerk. Het wordt veel gebruikt door zakelijke professionals op alle niveaus. Zoals directie van organisaties, hun staf en de uitvoerende functies binnen een bedrijf. Van mensen uit technische branches tot mensen uit het onderwijs, overheid en zakelijke dienstverlening. Tevens ondernemers met personeel tot zzp-ers.
Het is dé plek om online je zakelijke netwerk uit te breiden of om relaties te onderhouden en je zichtbaarheid te vergroten.
Doorgaans nodigen mensen elkaar uit wanneer ze elkaar al eens eerder hebben ontmoet of al eens zaken hebben gedaan. Daarentegen zijn er steeds meer mensen die ook ‘koud’ mensen uitnodigen. Dit om hun netwerk te laten groeien. Laatst vroeg iemand ons tijdens een LinkedIn training die we gaven, ‘waarom zou ik mensen uitnodigen via LinkedIn die ik niet ken of een uitnodiging van een onbekende accepteren?’
De drie belangrijkste redenen waarom je wel moet linken met onbekenden zullen we toelichten.
Huidige netwerk levert huidige resultaten op
Jouw huidige netwerk levert jou je huidige resultaten op, een groter netwerk levert een exponentiele groei van jouw resultaten op. Jij kunt door een groter netwerk, meer mensen iets onvoorwaardelijk geven, bijvoorbeeld jouw kennis en expertise, know how, leads, doorverwijzingen etc. Doordat jij een grotere groep potentials voorziet van interessante informatie wordt jouw bijdrage door meer mensen gezien, erkend en gewaardeerd. Aangezien mensen van nature graag iets willen teruggeven wanneer ze iets van waarde hebben gekregen, vergroot je met een groter netwerk (ook van mensen die je niet kent) de kans dat je ambassadeurs creëert, leads doorgestuurd krijgt en dat mensen jou benaderen wanneer er bij hen iets speelt waar jij mogelijk bij kunt helpen.
Groot netwerk vergroot jouw zichtbaarheid
Een groot netwerk vergroot jouw zichtbaarheid enorm wanneer je links, updates, blogs, kennis deelt op LinkedIn. Door je grotere netwerk heb je een groter bereik en wanneer mensen regelmatig jouw interessante en voor hun waardevolle updates via LinkedIn voorbij zien komen is de kans groter dat er vertrouwen in jou ontstaat. Hierdoor gaan zij jouw bijdragen met meer interesse volgen wanneer er iets op jouw vakgebied binnen hun bedrijf speelt. Wanneer het vertrouwen stijgt, zullen ze je ook eerder bellen en vragen voor een gesprek indien nodig. Daarnaast is het zo dat hoe meer mensen jou leren ‘kennen’ via LinkedIn de kans ook groter is dat zij jouw updates interessant vinden en delen in hun netwerk waardoor jouw bereik nog eens vergroot wordt.
Benader laagdrempelig nieuwe klanten
Tot slot is LinkedIn een laagdrempelige manier om nieuwe contacten bij potentiële klanten te leggen. Je zou bijvoorbeeld proactief potentials kunnen benaderen die overeenkomen met jouw huidige klant groep. Het proactief benaderen van de beslissers en beïnvloeders binnen die organisaties met de boodschap dat jij bij soortgelijke bedrijven goede resultaten hebt behaald, kan de interesse van de andere partij wekken. Pro-activiteit in combinatie met het verbeteren van resultaten leidt vaak tot een vrijblijvend kennismakingsgesprek.
Extra Tip!
Nodig altijd iemand uit met een persoonlijke uitnodiging. Daarmee bedoel ik, ga naar iemand zijn profielpagina en druk vanuit daar op de knop om een uitnodiging te maken. Daarmee voorkom je dat er een uitnodiging wordt verstuurd met een standaard tekst. Zorg dus te allen tijde dat jouw uitnodiging persoonlijk is. Personaliseer de aanhef en geef bijvoorbeeld aan dat het bedrijf waarvoor hij werkt jouw persoonlijke interesse heeft en dat je graag zijn updates volgt. Geef daarnaast aan dat je graag vrijblijvend wilt linken en jouw netwerk voor hem opensteld en dat je hoop dat hij daarvoor open staat.
Wanneer degene die je hebt uitgenodigd de uitnodiging heeft geaccepteerd, stuur je een tweede bericht met daarin meer motivatie voor jouw uitnodiging. Wees niet te commercieel in deze eerste berichten. Jullie kennen elkaar nog niet, er is nog maar weinig vertrouwen en dit moet eerst groeien. Een uitnodiging voor een kop koffie om nader kennis te maken kan bijvoorbeeld wel.
Tot slot
Je hebt doorgaans 5 tot 8 contactmomenten nodig om voldoende vertrouwen op te bouwen en een gunfactor te krijgen. Natuurlijk moeten van die 5 tot 8 contactmomenten minimaal 2 à 3 face to face zijn of in ieders geval mondeling zijn (telefonisch of via skype mag dus ook), want vertrouwen groeit sneller wanneer je elkaar in de ogen kunt kijken, kunt horen en bij wijze van spreken kunt voelen. Alle zintuigen draaien dan op volle toeren en de interpretatie daarvan maakt vaak of iemand een klik ervaart en of er een gevoel van vertrouwen is.
Echter dit alles neemt niet weg dat je via LinkedIn je kennis en jouw expertise makkelijk kunt delen met een grote groep mensen. Natuurlijk draait het wel om relationeel zaken doen! Investeer eerst in een relatie met de ander, want wanneer de relatie goed is, staat men vanzelf open voor de inhoud die je te bieden hebt en komt een samenwerking vanzelf tot stand.
Wil je ook leren hoe je als professional LinkedIn maximaal kunt inzetten om je doel te bereiken? Lees dan of onze workshop LinkedIn jou kan helpen!
Download voor meer interessante tips 1 (of meerdere😉) van onze e-books via deze link.