Stapsgewijs contact leggen met onbekenden op LinkedIn
12 september 2021 

Stapsgewijs contact leggen met onbekenden op LinkedIn

Voor werkzoekenden is netwerken soms erg lastig. Natuurlijk hebben we allemaal wel onze dromen over waar we graag werken. Alleen als het een heel gaaf bedrijf is, ben je niet de enige kaper op de kust voor die droombaan. Om je kansen te vergroten, is het noodzaak om op te vallen in de stapel van cv’s die de recruiter krijgt. Gelukkig leiden er meer digitale wegen naar Rome en één daarvan is LinkedIn.

Dit platform is een ideale manier om te netwerken, als je bijvoorbeeld je doortastendheid graag wil laten zien. Of als je misschien zelfs een beetje bang bent voor afwijzing, voelt LinkedIn relatief veilig als je er op de juiste manier gebruik van maakt. In deze blog delen wij met jou hoe je op een comfortabele manier netwerkt. Je werkt aan je eigen gunfactor en sympathie, zonder stroperig over te komen.

Waarom? Sympathieke mensen leggen nu eenmaal makkelijker contact. In deze blog delen wij met jou hoe ook jij dit voor elkaar krijgt.

Waarom is LinkedIn goed om te netwerken?

Als je contacten wil leggen op zakelijk vlak, is LinkedIn het ideale platform om dit voor elkaar te krijgen. Ze noemen zichzelf ook het grootste professionele netwerk ter wereld. In Nederland maken gemiddeld bijna 1,2 miljoen mensen dagelijks gebruik van LinkedIn! (bron: Marketingfacts.nl)

De doelen van LinkedIn zijn onder andere:

  • contacten onderhouden met zakelijke relaties;
  • zoeken naar vacatures;
  • netwerken met mensen binnen je vakgebied;
  • op de hoogte blijven van ontwikkelingen binnen de branche.

Is het jouw doel om recruiters aan te spreken of andere mensen die relevant zijn voor jouw zakelijke ontwikkeling? Dan is LinkedIn de digitale ‘place to be’.

De verschillende fasen om contact te leggen

Heb je iemand in het vizier met wie je een connectie wilt maken? Volg dan de onderstaande stappen om succes te vergroten. Hou rekening met:

  • Know: leer je connectie kennen op een laagdrempelige manier;
  • Like: maak een persoonlijke klik en zoek naar gemeenschappelijkheden;
  • Trust: je nieuwe connectie doet onderzoek naar jou en wil eventueel in gesprek.

De ‘Know-fase’

In deze eerste fase maak je dus contact met de recruiter, de hr-adviseur of iemand anders van de organisatie waar jij graag binnenkort werkt. Hoe doe je dat?

  • Je gaat naar het profiel van de persoon en drukt op de button ‘Connectie maken’;
  • Daarna voeg je een persoonlijke boodschap toe aan de uitnodiging. Connectieverzoeken met zo’n boodschap worden in 96 – 98 procent van de gevallen geaccepteerd;
  • Een persoonlijke boodschap is dus een MUST. Dit kan zowel op een mobiele als op een vaste device.

Heeft de ander jouw bericht geaccepteerd? Stuur dan altijd even een bedankbericht. Dit is het moment om dieper op het contact in te gaan. Sluit het bericht af met een korte vraag. Zo laat je zien dat er van jouw kant oprechte interesse is.

Het beste om in een bericht te sturen is dat het bedrijf of een bepaalde functie jou aanspreekt en dat je daar graag meer over wilt weten. Vraag nooit om de baan zelf, benadruk vooral dat je je aan het oriënteren bent. Geef een korte motivatie waarom zowel het bedrijf als een bepaalde functie jou interessant lijken.

De ‘Like-fase’

Als er een leuk gesprek ontstaat en er blijkt een klik te zijn, dan ga je door naar de klikfase. Je nieuwe connectie kijkt ongetwijfeld uit nieuwsgierigheid op jouw profiel om te speuren naar gemeenschappelijke connecties of andere gemeenschappelijkheden. Verder is de samenvatting van het LinkedIn-profiel belangrijk. Hierin vertel je wie je bent, wat jouw drijft en hoe je dit in je handelen laat zien. Ook vertel je wat je meerwaarde is.

In de samenvatting vertel je daarnaast welke functies jouw interesse hebben en waarom en wat jou hiervoor geschikt maakt. Sluit je samenvatting af met een duidelijke call to action. Wat wil je dat de lezer doet na het bestuderen van je profiel? Zet het erin!

Natuurlijk noteer je hier ook je contactgegevens.

Als de ander zichzelf daarin herkent, krijgt hij of zij veel meer sympathie voor je.

Door meer sympathie, ontstaat er ook meer een klik. Je nieuwe connectie is dan ook bereid meer voor jou te doen. Om in deze klikfase te komen en die sympathie te verkrijgen, gaan er vaak wel 4 tot 5 berichten over en weer. Na dit aantal kun je vragen om telefonisch contact te hebben, omdat je nog iets meer wil weten. Maak een concrete belafspraak.

De ‘Trust-fase’

Vervolgens ga je naar de fase van vertrouwen. Je nieuwe connectie ziet de referenties op je profiel en wint zelfs wellicht referenties in over jou, als jij iemand bent waar zij meer van willen weten. Je oefent invloed uit op de inhoud van de referenties, door de juiste contactpersonen daar om te vragen. Op LinkedIn worden referenties aanbevelingen genoemd.

Vraag om een aanbeveling voor op je LinkedIn-profiel van personen met wie je goed hebt samengewerkt. Vraag ook om het onderschrijven van jouw kwaliteiten op je profiel. Hoe vollediger jouw profiel is op LinkedIn, hoe meer vertrouwen dit wekt bij anderen in en buiten jouw netwerk.

Verbeter je LinkedIn-profiel voor meer vertrouwen

Om het vertrouwen te creëren en te behouden, is het van belang dat je LinkedIn-profiel up-to-date is. Zorg voor een goede zakelijke foto waarop jouw gezicht goed zichtbaar is. Plaats geen vakantiefoto’s. Dit komt niet professioneel over.

Als je het leuk vindt om berichten te plaatsen, hou dit dan ook vooral relevant voor de branche waarin jij opereert. LinkedIn is een platform om je expertise te laten zien dus dit mag je best inzetten. Ben jij bijvoorbeeld copywriter en laat je graag zien dat je over bepaalde kennis beschikt? Geef dit dan door via relevante LinkedIn-posts.

Last but not least: met een compleet LinkedIn-profiel vergroot je echt je kansen op nieuwe connecties en op eventuele sollicitatiegesprekken. Maak een opvallende koptekst en een duidelijke samenvatting.

Leg ook duidelijk uit wat je werkervaring is en welke taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden je bij je werkgevers hebt gehad. Benoem ook zeker resultaten die je hebt behaald.

Recruiters en andere connecties speuren je LinkedIn af en dit zorgt ervoor dat je een complete indruk achterlaat. Een indruk die blijft hangen!

Linken met onbekenden? De GunfactorVerhoger helpt je hierbij

Wil jij weten hoe je in de toekomst je netwerk vergroot op LinkedIn? Of heb je nog andere vragen op het gebied van solliciteren? De Gunfactor biedt allerlei trainingen, cursussen en webinars over hoe je jouw kansen op de arbeidsmarkt vergroot. Kijk rond op onze website of stuur een bericht naar info@degunfactorverhoger.nl.

Over de schrijver
Mijn naam is Gertien Beijering, eigenaar en oprichter van de GunfactorVerhoger. Mijn hart gaat sneller kloppen wanneer wij mensen kunnen helpen in hun groei, ontwikkeling en inzetbaarheid. Ik geef mensen graag werkplezier want dat ervaar ik zelf ook en dat GUN ik iedereen! Mijn specialisme is de inzet van de gunfactor. Ik vond het in 2009 heel interessant om te onderzoeken hoe bedrijven en medewerkers in tijden van de recessie succesvol bleven. Het ontwikkelde Gunningswiel vat mijn onderzoek samen en wordt beschreven in een drietal door mij geschreven boeken. Deze kennis zetten we in de tegenwoordige tijd nog steeds in en komen in al onze unieke (online) coachingsprogramma's aan bod. Ter inspiratie geef ik regelmatig webinars. Kijk voor meer informatie op https://degunfactorverhoger.nl/webinars/
Reactie plaatsen

arrow_drop_up arrow_drop_down