Hoe kan ik professioneel overkomen? 5 tips

Hoe kan ik professioneel overkomen - 5 tips

Hoe kan ik professioneel overkomen? - 5 tips

Er zijn verschillende factoren die je kunt toepassen om professioneel en betrouwbaar over te komen. Denk hierbij aan het aanpassen van je houding en kijken naar je kledingkeuze. Het kan ook door een blik te werpen op je social media. Je collega’s op de werkvloer of je klanten nemen soms toch stiekem een kijkje. Het mooiste is als je profiel op orde is en vol staat met goede referenties. Maak verder ook geen dagboek van je kanalen. Wil je meer weten over hoe jij professioneel overkomt tijdens de zakelijke omgang? Lees hier dan zeker verder!

1. De inzet van social media: vergroot je gunfactor

Of je nu wilt of niet, je zakelijke contacten scannen soms stiekem je social media. Wat je in het dagelijkse leven doet, geeft een beeld van hoe je als persoon op de werkvloer bent. Natuurlijk zegt dit niet alles – alleen als iemand op elke foto dronken en feestend staat afgebeeld, nemen mensen je toch minder serieus. Helaas! Hou deze foto’s in een afgesloten map op je harde schijf als je eenmaal een bepaalde leeftijd en functie hebt bereikt.

Je betrouwbaarheid vergroot je door uitgeschreven referenties en aanbevelingen te vragen voor op je LinkedIn-profiel. Minimaal 5 referenties op je profiel vergroot je betrouwbaarheid blijkt uit onderzoek. Wanneer deze personen je stuk voor stuk aanprijzen om je persoonlijkheid, je handelen in specifieke situaties en de resultaten die je hebt behaald, krijgen bezoekers van je profiel een compleet beeld van jou als persoon in diverse situaties.

 Doordat anderen jou aanprijzen, wordt je betrouwbaarheid vergroot. Kopieer en plak zelf 1 relevante referentie onder je werkervaring in je cv. Dan kun je je goede referenties ook nog in je voordeel laten werken tijdens sollicitatieprocedures. Men gaat immers altijd referenties opvragen. Jij bespaart ze deze moeite omdat je al een uitgeschreven referentie met naam en toenaam benoemt in je cv.

Denk ook aan je voicemailboodschap

Niet alleen je social media is belangrijk. Hoe jij je voicemail inspreekt, telt ook mee. Spreek je eigen voicemail bericht in en laat duidelijk weten van wie de voicemailbox is, welk bedrijf je vertegenwoordigt, wat je graag wilt dat de beller doet en wat hij of zij van jou kan verwachten. Geef dus duidelijk aan in het bericht wanneer jij de zender terugbelt

2. Let op je lichaamstaal tijdens een gesprek

Wees je bewust van je lichaamstaal. Lichaamstaal zegt meer dan 1000 woorden. Het hebben van een open, zelfverzekerde houding is cruciaal. Zowel bij een zakelijke kennismaking als tijdens een netwerkgesprek. Geef met signalen aan dat je goed luistert naar wat de ander zegt. Dit kun je doen door te knikken, oogcontact te hebben (zonder te staren) of af en toe te hummen. Het is misschien even oefenen als je dit niet gewend bent. Kijk bijvoorbeeld hoe je in gesprekken met je vrienden en familie bent. In welke houding voel je je het meeste op je gemak? Probeer je daarnaar te voegen, in plaats van heel iemand anders te zijn in een formelere setting.

3. Zoek de connectie met je gesprekspartner

Als je een echte connectie tijdens een gesprek wil maken, ga dan nog een stapje verder. Dat doe je door oprechte aandacht voor de ander te hebben en betrokkenheid te tonen. Heb aandacht voor een positieve interactie. Geef geen meningen, opinies of adviezen wanneer een ander daar niet om vraagt. Denk mee wanneer men daarom wel vraagt.

Wees open, eerlijk en nieuwsgierig. Luister goed, stel vragen en ga vooral niet invullen voor de ander. Neem ook geen dingen zomaar aan, vraag liever om verduidelijking. Dit doe je door een heel simpele vraag te stellen, zoals ‘wat bedoel je hiermee?’. Of: ‘kun je daar iets meer over vertellen?’ Een gouden tip: het subtiel spiegelen van lichaamstaal zorgt voor een betere connectie.

Kortom: luister goed, vraag door en vat af en toe samen wat de ander heeft gezegd om te checken of je de ander goed volgt. Hierdoor creëer je begrip en een fijne klik met je gesprekpartner. Hij of zij voelt zich gezien en gehoord.

Positiviteit werkt aanstekelijk en wordt gezien als een aantrekkelijke eigenschap. Een positieve indruk zorgt er daarnaast vaak voor dat iemand positieve aannames doet ten aanzien van iemand zijn competenties en vaardigheden. Andersom gebeurt het ook: een negatieve indruk leidt tot negatieve aannames. Dit wordt het halo-effect genoemd.

4. Kledingkeuze: wat trek je aan om een goede indruk te maken?

Mensen hebben sterk de neiging om een mening over andere mensen te vormen naar aanleiding van de eerste indruk en het eerste contactmoment. De manier waarop je jezelf kleedt, hoort daar dus ook bij. Draag iets waar je comfortabel en zelfverzekerd in voelt. Wees stijlvol en opvallend op een gebalanceerde manier, zo zullen mensen je onthouden.

Kleur bekennen met je kleding

De kleur van je kleding vertelt de ander veel over je persoonlijkheid. Door kleur te bekennen kun je dus ook de sterke punten van je persoonlijkheid naar voren laten komen. 

Hoe is dat te zien? Kleuren hebben ook een betekenis:

  1. Rood:  daadkracht, kracht, actief, gedrevenheid, actief, vernieuwend, enerverend, activerend;
  2. Grijs: neutraal, passief, ingetogen;
  3. Blauw:  loyaliteit, continuïteit, wijsheid, eerlijkheid, expertise, stabiliteit, kracht, rust, zuiverheid;
  4. Groen: harmonie, positiviteit, veiligheid, rust, vernieuwing, energie, bemiddelend, ontspannend, ontwikkelend, evenwichtigheid;
  5. Zwart: mysterieus, serieus, zakelijkheid, kracht, gereserveerdheid, autoriteit;
  6. Wit: zuiverheid, eerbied, balans en neutraliteit.

Kijk dus goed naar wat bij jou past. Schakel eventueel een stylist in om jouw perfecte kleurenmatch te vinden. Deze investering maakt je gelijk een sympathieker persoon.

5. De kracht van geven

de kracht van geven

Mensen die onvoorwaardelijk iets aan anderen geven, krijgen ook weer sneller iets terug. Het zorgt dus zeker voor een hogere gunfactor. Let maar op: de personen die vrijgevig zijn, altijd vragen wat ze voor je kunnen doen en mensen met elkaar in contact brengen dragen een bijzondere en bijna tastbare energie bij zich. Ze zijn vrolijk en hebben succes in alle doelen die je nastreven. Ze komen uit de moeilijkste situaties en het lijkt wel alsof ze alles in hun schoot geworpen krijgen. Wat is er zo magisch aan deze mensen? Ze weten dat geven loont. Anderen geven graag aan hen, omdat ze dat zelf ook doen.

Onvoorwaardelijk geven

Geef je graag en merk je dat je er niets voor terug krijgt? Daar zit ‘m juist de crux. Want het mooie van geven is dat je er juist niets voor terug verwacht. Dat is dus de onvoorwaardelijkheid van het geven. Het loont dus echt als je dat kunt en durft te doen zonder tegenprestatie. Houd dus geen lijstje bij van wie je nog iets terug verwacht. Geef en kijk gewoon wat er terugkomt. Het komt zeker, wacht maar af.

Geven hoeft niet met hele grote geschenken. Al met kleine gebaren maak je een groot verschil. Denk aan een glimlach en een leuke introductie als opening om zaken met elkaar te doen en samen te groeien. Of stel je netwerk open voor anderen. Vraagt iemand om contactgegevens binnen jouw netwerk? Kijk wat je voor de ander kunt betekenen. Het kost je niks, maar levert de ander veel op.


Sparren?

Je mag altijd contact opnemen om over dit onderwerp te sparren, stuur me een bericht en ik neem binnen een werkdag contact met je op zodat ik je verder kan helpen.