Minimaal 5 referenties op jouw Linkedin profiel. Heb jij dat? Dit zorgt ervoor dat je hoger in zoekresultaten komt te staan en het wekt vertrouwen. Aanbevelingen of referenties (welke naam je er maar aan geeft) zijn een erg belangrijk onderdeel geworden van je online en offline profilering.
Zelf vertellen hoe goed je bent, wordt als minder waardevol ervaren dan dat anderen over jou vertellen hoe goed je bent. Bij besluitvormingsmomenten kan een referentie net de doorslag geven, zeker wanneer deze referentie afkomstig is van een bekende van de beslisser. Dat werkt bij jou zelf net zo.
Stel, je hebt een waardebon van € 20 bij een online boekhandel. Na enig zoeken heb je twee interessante boeken. Boeiende onderwerpen en zeker de moeite waard om te lezen als je de inhoudsopgave bekijkt. Beide aanschaffen gaat niet, je moet een keuze maken. Bij het ene boek vind je een aantal enthousiaste reviews, bij de andere staat geen enkele review. Welk boek koop je?
Deuren openen met referenties
Zo gaat het bij sollicitatieprocedures ook. Een aanbeveling kan deuren voor jou openen. Het wekt vertrouwen in jou, jouw vakbekwaamheid, kennis en ervaring, waardoor anderen wellicht in jou geïnteresseerd raken.
Een aanbeveling of referentie vraag je aan de mensen met wie je hebt samengewerkt. Dit kunnen leidinggevende zijn, samenwerkingspartners en collega’s.
Inhoud goede aanbeveling
Maar let op! Wanneer jij een algemene referentie vraagt, dan krijg je ook een algemene referentie. ‘Ik heb haar leren kennen als….’ en vervolgens worden er kwaliteiten aan je toegeschreven die je in algemene zin ook van iemand verwacht met jouw beroep. Dit wil je niet!
Een referentie of aanbeveling moet jouw meerwaarde, jouw onderscheidend vermogen juist extra benadrukken. Waar ben jij als persoon nu zo uniek in?
Een goede aanbeveling bevat de volgende punten:
- Wat was de aanleiding voor jullie samenwerking?
- Wat was jouw bijdrage of rol in de samenwerking?
- Wat (bv welke kwaliteiten, kennis, inzichten, handelingen etc) waardeerde de ander het meest tijdens jullie samenwerking?
- Wat was het eindresultaat?
Durf te vragen #dtv
Tevreden collega’s, klanten en leidinggevenden zijn sowieso al jouw ambassadeurs omdat ze zo ingenomen zijn met het werk dat jij levert en praten hier sowieso wel over met anderen. Vaak voelen ze zich zelfs vereerd dat je hun mening vraagt. Dat geeft immers aan dat jij hun mening van belang acht en daarom willen ze ook wel meewerken aan een verfijning van hun aanbeveling omdat ze weten dat ze jou daar een groot plezier mee kunnen doen.
Iedereen weet dat een goede referentie op je online profiel of in je cv een must is (ook als je niet direct gaat solliciteren).
Download voor meer interessante tips 1 (of meerdere😉) van onze e-books via deze link.