Communiceer juist nu over je motto en drijfveren! Waarom? 3 tips


Wat is jouw motto of drijfveer? En waarom is het belangrijk is om hierover te communiceren?



Een motto of drijfveer zegt iets over de manier van jouw handelen



Een motto of specifieke drijfveer bepaalt in grote mate de manier waarop jij de wereld om je heen bekijkt. Het zegt ook iets over hoe je kwaliteiten en competenties tot uiting komen in jouw handelen. Dit zou wel eens jouw meerwaarde kunnen zijn ten opzichte van anderen met dezelfde competentie of kwaliteit. Tijdens sollicitatieprocedures zou je hiermee het verschil kunnen maken!



Beïnvloed de belevingswereld van de ander



Als voorbeeld ik kan wel zeggen dat ik daadkrachtig, doelgericht, in mogelijkheden denk en ondernemend ben echter de mate waarin ik dat ben in de ogen van de ander wordt beïnvloed door zijn interpretatie van deze kwaliteiten in ZIJN belevingswereld.



Koppel ik bij het benoemen van mijn kwaliteiten en competenties mijn motto ‘Waar een wil is, is een weg en laat dat zien’ hieraan, dan zal de ander vanuit mijn motto gezien mijn kwaliteiten en competenties interpreteren omdat ik met het aangeven van mijn motto zijn interpretatie stuur.



Mijn kwaliteiten en vaardigheden zullen door hem dan niet meer worden bekeken vanuit zijn belevingswereld, maar vanuit mijn belevingswereld en mijn interpretatie. Hij zal dan bijvoorbeeld denken: ‘doelgericht en daadkrachtig? Oh als het bij Gertien linksom niet wil dan probeert ze het wel rechtsom totdat ze behaald wat ze wil’ Anders had hij daadkrachtig en doelgericht wellicht ter kennisgeving aangenomen. Nu krijgt hij er een beeld bij. Op deze manier kun je onbewust de interpretatie van een ander beinvloeden.



Motto en drijfveren altijd in je cv en op LinkedIn



Zet daarom naast je kwaliteiten en competenties ook je motto of drijfveer in je profiel beschrijiving in je cv en in de samenvatting van je LinkedIn profiel.

 

✅ Download voor meer interessante tips 1 (of meerdere😉) van onze e-books via deze link.