Verhoog je gunfactor tijdens het solliciteren
19 november 2021 
10 min. leestijd

Verhoog je gunfactor tijdens het solliciteren

Verhoog je gunfactor tijdens het solliciteren 

Een sterk netwerk helpt zeker om sneller in gesprek te raken met de juiste mensen. Maar alleen de juiste mensen kennen is niet genoeg. Het is wel belangrijk dat je tijd en moeite steekt in de relevante relaties. Als je jezelf onder de aandacht brengt bij de juiste mensen, zorgt dat voor een hogere gunfactor. 

Maar hoe zorg je er nu voor dat mensen aan je denken wanneer er in hun netwerk een vacature ontstaat, die past bij je kennis en kwaliteiten? In dit artikel lees je hoe je stap voor stap je gunfactor verhoogt. Wij vertellen je meer over: 

  • waarom een hoge gunfactor een kwestie van tijd en energie is;
  • hoe het Gunningswiel jou helpt om je gunfactor te verhogen tijdens het sollicitatieproces;
  • welke tips je mag verwachten uit ons audioboek. 

Verhoog je gunfactor tijdens het solliciteren met onze waardevolle tips en handvatten die je vanuit dit artikel en ons audioboek verkrijgt. De missie van de Gunfactorverhoger is om jou te helpen aan je droombaan. 

Wat is gunnen? 

Gunnen betekent dat een ander jou graag helpt met het vinden van een nieuwe baan. Hoe dit ontstaat, is afhankelijk van diverse factoren. Jouw gunfactor is afhankelijk van het beeld dat anderen van je krijgen tijdens het sollicitatieproces en hoe ze jouw beweegredenen interpreteren. Hoe de ander denkt over je handelen, bepaalt samen met jouw zichtbaarheid en de hoeveelheid gezamenlijke contactmomenten of er een basisvertrouwen bestaat.

Ook bepaalt het hoe sympathiek mensen je (kunnen) vinden. Dit vertrouwen en de sympathie is nodig om commitment te krijgen. Commitment, sympathie en vertrouwen zijn vereisten om in de ogen van de ander een hoge gunfactor te hebben. Het mooie is dat je de hoogte van je gunfactor zelf kunt beïnvloeden. 

Halo-effect

Gunnen is in dit geval dus dat jij als eerste in het hoofd van de ander opkomt, als er ergens een passende vacature vrijkomt. Als jij de juiste mensen op een positieve manier benadert, geven ze je een seintje. Die positieve uitwerking die jij als sympathieke sollicitant op de ander hebt, noemen ze in de psychologie ook wel het halo-effect. 

Een hoge gunfactor is een kwestie van tijd en energie 

Je gunfactor verhogen is niet iets wat over één nacht ijs gaat. Er zijn gemiddeld 5 tot 8 contactmomenten nodig om meer dan het basisvertrouwen te verdienen. Authenticiteit is hierbij van groot belang. Tijdens elk contactmoment zoekt de ander naar bevestiging van het beeld dat hij eerder van je heeft gekregen. Om een baan gegund te krijgen, heb je meer dan het basisvertrouwen nodig. Een hoge gunfactor ontstaat wanneer de ander een persoonlijke klik ervaart en jou ziet als een betrouwbaar persoon. Regelmatig contact tijdens het solliciteren verhoogt de kans op een klik. 

Een hoge gunfactor in een sollicitatieproces is van groot belang. Hoe hoger je gunfactor, hoe meer mensen jou willen helpen in de zoektocht naar een nieuwe baan en hoe groter de kans dat je na een korte tijd van solliciteren daadwerkelijk een nieuwe baan vindt. 

Verhoog je gunfactor tijdens het solliciteren met het Gunningswiel 

“Je hebt zelf invloed op jouw gunfactor. Dat is goed om te weten als je gaat solliciteren. Je hebt namelijk zelf invloed op de manier waarop je communiceert, hoe je je gedraagt en welke houding je aanneemt in diverse situaties. Vanuit mijn eigen ervaring als loopbaanadviseur heb ik deze factoren in kaart gebracht. Als je weet welke factoren invloed hebben op jouw gunfactor, sterkt dit je zelfvertrouwen tijdens een sollicitatie. Hoe verhoog je je gunfactor tijdens het solliciteren? Dat staat in een overzichtelijke model: het Multidisciplinaire Gunningswiel”, aldus Gertien van De Gunfactorverhoger.

Korte uitleg over het Gunningswiel

De acht segmenten van het wiel staan niet los van elkaar. Keuzes in het ene segment hebben invloed op de keuzes en uitvoering in het andere segment. Tijdens het hele sollicitatieproces zit er beweging in het wiel. Gedurende je zoektocht naar een baan hebben de omstandigheden, de specifieke vacatures die je tegenkomt en de mensen die je treft, invloed op de inhoud van jouw wiel. 

Met de verkregen informatie maak je vervolgens keuzes en zet je stappen. Jij zit als werkzoekende aan het stuur en jij bepaalt daarom de route die het wiel met jou aflegt. Deze
wetenschap maakt het solliciteren voor vele werkzoekenden een stuk minder zwaar. Verhoog je gunfactor tijdens het solliciteren met het Gunningswiel in het achterhoofd om
echte successen te boeken.

De as van het wiel: wie je bent en wat je wilt zijn 

De as waarom het wiel draait, is de basis van het wiel. In de basis staan twee vragen centraal, namelijk:

  • wie ben ik?
  • wie wil ik zijn?

Beantwoord deze vragen duidelijk en concreet voordat je daadwerkelijk gaat solliciteren. Of pak de antwoorden er even bij als je dreigt af te wijken van je pad naar succes. De antwoorden zijn in grote mate bepalend voor de invulling van de overige zes factoren, die zich in de buitenste rand van het wiel bevinden. Je moet voor jezelf goed weten wie je bent en wat je kunt. 

Het is essentieel om te weten wat je kwaliteiten, talenten en onderscheidende vaardigheden zijn, hoe jij als persoon in elkaar steekt en wat jou drijft. Vervolgens ga je kijken wie je wilt zijn. Wat voor baan past bij jou, waar moet een baan aan voldoen en waarin kun je jezelf nog ontwikkelen? Werk bij voorkeur al deze vragen uit, voordat je een sollicitatie ingaat. Dan zit je extra zelfverzekerd op de stoel van de sollicitant, tegenover de recruiter of hr-medewerker. 

Wanneer je de basis van het wiel helder en concreet geformuleerd hebt en je weet wat je doel is, kun je naar de buitenrand van het wiel. Hierin formuleer je acties en voer je ze uit om je doel te realiseren, namelijk het vinden van die baan. De voorbereiding van alle activiteiten die je in je zoektocht naar een baan onderneemt, vindt plaats in de as. Laat je hier steken vallen, dan loop je in een later stadium vast. Een goed begin is het halve werk!

De buitenband: de zes segmenten van je zichtbaarheid 

De zes segmenten in de buitenband hebben te maken met de activiteiten rondom jouw zichtbaarheid. Hoe kun je contacten leggen en afstemming creëren? Hoe kun je jouw kennis en kunde onder de aandacht van anderen brengen? Hoe kun je je door middel van je houding, communicatie en gedrag onderscheiden van andere sollicitanten? Hoe kun je sterke relaties opbouwen, onderhouden en beheren? Wees je hier ook bewust van voordat je je sollicitatie verstuurt. 

Dit alles heb je nodig om met het solliciteren het vertrouwen van anderen te verdienen, hun commitment te krijgen en een gunning tot stand te brengen. Met andere woorden: de buitenste rand van het Multidisciplinaire Gunningswiel richt zich op jouw unieke positionering in de arbeidsmarkt.

Verhoog je gunfactor met de praktische tips uit ons audioboek

Verhoog je gunfactor tijdens het solliciteren met praktische tips. Dit is allemaal te beluisteren in ons audioboek. Door de combinatie van trainingen, webinars en andere waardevolle content hielpen wij al veel sollicitanten op weg naar hun droombaan. Wil je weten wat zij over ons zeiden? Wil jij je ook extra gesterkt voelen tijdens je sollicitatie? Krijg toegang tot ons audioboek via onze website. Kun je wel wat hulp gebruiken, neem dan vrijblijvend contact met ons op of maak een vrijblijvende afspraak in onze agenda. Tot snel! 📧 info@degunfactorverhoger.nl  ☎️ 0629395541. 

Over de schrijver
Mijn naam is Gertien Beijering, eigenaar en oprichter van de GunfactorVerhoger. Mijn hart gaat sneller kloppen wanneer wij mensen kunnen helpen in hun groei, ontwikkeling en inzetbaarheid. Ik geef mensen graag werkplezier want dat ervaar ik zelf ook en dat GUN ik iedereen! Mijn specialisme is de inzet van de gunfactor. Ik vond het in 2009 heel interessant om te onderzoeken hoe bedrijven en medewerkers in tijden van de recessie succesvol bleven. Het ontwikkelde Gunningswiel vat mijn onderzoek samen en wordt beschreven in een drietal door mij geschreven boeken. Deze kennis zetten we in de tegenwoordige tijd nog steeds in en komen in al onze unieke (online) coachingsprogramma's aan bod.
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down