Hoe laat je een goede indruk achter?
4 mei 2021 

Hoe laat je een goede indruk achter?

Een goede indruk achterlaten is een term dat veel wordt gebruikt. Maar wat is nu eigenlijk een goede indruk?

Goede eerste indruk

Een goede indruk is een indruk die aansluit bij wie jij bent. Door je bewust te zijn van kleine dingen, kun je de indruk die je achterlaat positief beïnvloeden. Met je houding, gedrag en communicatie kun je veel invloed uit oefenen op de indruk die iemand van je krijgt. Door hier bewust over na te denken en daarna te handelen, kun je die indruk positief beïnvloeden.

Hieronder deel ik 3 tips

1. Je naam wordt gegoogeld

Een goede indruk ontstaat als de ander je naam googelt en je in de social media opzoekt. Zorg voor een eenduidig beeld. Het is niet handig om op LinkedIn een professional te zijn, terwijl je op Facebook een feestvierende yup bent en op Twitter iemand die overal dwars tegen in gaat. Dit geeft een verwarrend beeld en verwarring leidt over het algemeen tot een niet zo’n goede indruk.

Geloofwaardigheid en vertrouwen

Een eenduidig beeld maakt je geloofwaardig en geeft een basis van vertrouwen. Wanneer je dus een goede eerste indruk achterlaat, sta je in sollicitatieprocedures met 1 – 0 voor.

2. Met oprechte interesse laat je een goede indruk achter

Toon oprechte interesse in je gesprekspartner en in de organisatie. Bereid je goed voor en lees de website van A tot Z door zodat je geen voor de hand liggende vragen stelt die je had kunnen weten. Bekijk de profielen van je gesprekspartners op LinkedIn en nodig ze alvast met een persoonlijk berichtje uit. Geef aan dat je naar het gesprek uit kijkt. Door dit kleine gebaar, laat je vooraf al merken dat je met je voorbereiding bezig bent. Dit alles laat jouw oprechte interesse zien en hierdoor laat je een goede indruk achter.

3. Zorg voor herkenning

Mensen houden van mensen die op hen lijken. Zoek daarom in je voorbereiding op sollicitatiegesprekken naar dingen die je gemeen kunt hebt met bijvoorbeeld je gesprekspartner. Dit kan van alles zijn: een gezamenlijke hobby, kinderen, karaktereigenschappen, interesses etc. In het social talk stukje aan het begin van een gesprek kun je wat balletje opgooien. Als je weet dat iemand van golf houdt en jij ook, dan zou je kunnen benoemen dat het gisteren zulk lekker weer was dat je nog even een paar holes hebt geslagen op de golf baan 😉

Je kunt ook aangeven dat je in je voorbereiding erachter kwam dat je dezelfde interesse hebt op het gebied van….. Het is helemaal niet erg dat je aangeeft dat je dat op het social media profiel hebt gezien van iemand. Wanneer een social media profiel openbaar is, betekent dat je er op mag kijken.

Wil je gedurende de gehele week interessante tips krijgen waarmee je je kansen op een nieuwe baan vergroot? Meld je dan gratis aan voor onze online community Maak Meters. Je krijgt nu mijn nieuwste e-book cadeau.

Over de schrijver
Mijn naam is Gertien Beijering, eigenaar en oprichter van de GunfactorVerhoger. Mijn hart gaat sneller kloppen wanneer wij mensen kunnen helpen in hun groei, ontwikkeling en inzetbaarheid. Ik geef mensen graag werkplezier want dat ervaar ik zelf ook en dat GUN ik iedereen! Mijn specialisme is de inzet van de gunfactor. Ik vond het in 2009 heel interessant om te onderzoeken hoe bedrijven en medewerkers in tijden van de recessie succesvol bleven. Het ontwikkelde Gunningswiel vat mijn onderzoek samen en wordt beschreven in een drietal door mij geschreven boeken. Deze kennis zetten we in de tegenwoordige tijd nog steeds in en komen in al onze unieke (online) coachingsprogramma's aan bod. Ter inspiratie geef ik regelmatig webinars. Kijk voor meer informatie op https://degunfactorverhoger.nl/webinars/
Reactie plaatsen

arrow_drop_up arrow_drop_down