arrow_drop_up arrow_drop_down
Enthousiasme overbrengen tijdens een sollicitatiegesprek
17 december 2020 

Enthousiasme overbrengen tijdens een sollicitatiegesprek

Het is natuurlijk heel erg belangrijk om tijdens een sollicitatiegesprek de juist dosis enthousiasme te laten zien. Te weinig enthousiasme tonen is niet goed. Maar te veel enthousiasme tonen is ook niet goed. Wat dan wel?

Enthousiasme moet je opbouwen

De juiste enthousiasme overbrengen heeft te maken met het opbouwen van een relatie. Mensen hebben meerdere contactmomenten nodig om te levelen.

Een sollicitatiegesprek is voor jou het ultieme doel tijdens een sollicitatieprocedure. Tijdens die procedure heb jij je al helemaal verdiept in de organisatie en de functie. Je hebt je ingelezen, je hebt hun vacature en hun website uitvoerig bekeken en je hebt met mensen van de organisatie gesproken. Jij bent er van overtuigd dat deze baan en deze organisatie bij jou passen.

Jij kent hun al, zij jou niet

Een valkuil waar je als sollicitant in kunt stappen is dat je te enthousiast bent tijdens een sollicitatiegesprek. Je wilt de baan zo graag dat je de ander naar de mond praat, alles wel wilt doen en nergens belemmeringen ziet. Jij hebt die namelijk in jouw voorbereiding al overdacht en je bent tot de conclusie gekomen dat je dit echt graag wilt. Jouw enthousiasme gaat dan over in overtuigen. Hoe harder je dat gaat doen, hoe meer jouw gesprekspartners met hun hakken in het zand gaan.

Jij hebt hen al leren kennen tijdens alle activiteiten die jij hebt ondernomen, zij kennen jou nog niet. Voor hun ben jij 1 van de vele sollicitanten. Ze hebben je cv en brief gezien, wellicht kort gesproken en willen je in het gesprek leren kennen. Ze willen niet overtuigd worden.

Geef ze een kans om enthousiast te worden

Je moet de ander de kans geven om jou te leren kennen zodat ze net zo enthousiast over jou worden als jij van hen bent.

Het is belangrijk dat de ander overeenkomsten en mogelijkheden gaat zien. Start daarom al met het bouwen van de relatie voorafgaand aan het sollicitatiegesprek. Nodig de mensen met wie je een sollicitatiegesprek hebt alvast uit via LinkedIn. Natuurlijk doe je dit met een persoonlijke boodschap verwijsend naar het komende gesprek. Heb je de namen van je gesprekspartners niet door gekregen? Vraag dat dan nog even na. Op deze manier laat jij zien dat je je grondig voorbereidt.

Daarnaast hebben ze de mogelijkheid om vooraf al je uitgebreide LinkedIn pagina te bekijken waardoor ze alvast een aanvullend beeld van jou kunnen krijgen. Ook kunnen ze alvast wennen aan jouw manier van communiceren en jouw woordgebruik. Daarnaast krijgen ze alvast een beter beeld van je capaciteiten en kunnen zij de referenties op jouw profiel alvast lezen. Hierdoor worden ze ook positief beïnvloed.

Enthousiasme afstemmen

Wanneer jij past in hun profiel, groeit hun enthousiasme over jou op deze manier ook al. In het sollicitatiegesprek is het dan makkelijker om jullie enthousiasme af te stemmen. Omdat ze je dan al een beetje beter kennen, hoef je ze niet te overweldigen met alles wat je bent, kunt en wilt. Je kunt je dan concentreren op de basis. Over wat jij concreet wilt dat de ander moeten weten over jou.

Gespreksvoorbereiding

Bepaal wanneer je in gesprek gaat vooraf wat voldoende is om de ander enthousiast te maken over jou als persoon en de meerwaarde die je te bieden hebt. Hierdoor voorkom je dat je gaat ratelen en wordt je niet overenthousiast en neem je mensen weloverwogen mee in jouw wereld.

Wat moet de ander weten

Jouw doel is om aangenomen te worden. Wat vind jij dan dat de ander sowieso over jou moet weten. Bepaal 5 gesprekspijlers. Dit zijn onderwerpen die de ander aan het eind van het gesprek over jou moet hebben onthouden. Deze 5 onderwerpen zijn jouw pijlers. Dit kunnen kwaliteiten zijn, speficieke werkwijzen of zienswijzen, jouw meerwaarde etc. Hier bouw je je gesprek rondom op. In jouw introductie noem je ze en voorbeelden die je geeft, vallen hierop terug. Deze pijlers laat je op verschillende momenten in het gesprek terugkomen. Niet allemaal tegelijk maar je verwijst er tussen neus en lippen af en toe naar. Het is de kracht van de herhaling waardoor je eigen ankers plaatst bij de ander waardoor ze die woorden aan jou zullen koppelen en jouw hierom zullen herinneren aan het eind van de dag.

Jouw enthousiasme breng je over in jouw gedegen voorbereiding, jouw 5 pijlers en de relatie die je al met elkaar hebt opgebouwd gedurende de gehele sollicitatieprocedure.

 

Meer weten? Maak gerust een vrijblijvende afspraak met Gertien en kijk waarmee we jou kunnen helpen.

 

Over de schrijver
Reactie plaatsen