Ben jij online zichtbaar voor de sollicitatie-ijsberg?

Zomerseizoen bijna te einde en bij veel bedrijven zijn alle medewerkers weer terug van vakantie. Wellicht ben jij tijdens je vakantie ook tot de conclusie gekomen dat je diep in je hart wel toe bent aan een nieuwe uitdaging, een andere baan. Graag neem ik je mee hoe de sollicitatie ijsberg je (online) zichtbaar kan vergroten om bij de nieuwe werkgever aan de slag te gaan!

De sollicitatie-ijsberg

De manier waarop organisaties nieuw personeel werven, is de afgelopen jaren drastisch veranderd. Als ze een vacature hebben, maken ze minder gebruik van regionale kranten en de grote online vacaturebanken. Organisaties zetten steeds vaker referral recruitment in, ook wel hun eigen personeel en tevens netwerk in om de geschikte kandidaat te vinden voor de vacature. Door subtiel en zichtbaar te werven in de kanalen waar organisaties de gewenste doelgroep zeker zullen aantreffen, kunnen ze op een efficiënte, directe en minder arbeidsintensieve manier precies de mensen vinden die ze zoeken. Dit bespaart hun tijd en geld.

Onder en boven water

De sollicitatie-ijsberg geeft inzicht in de (on)zichtbaarheid van vacatures en de manier waarop organisaties personeel werven. Van alle vacatures steekt 25% boven het water uit. Dit gedeelte is goed zichtbaar en makkelijk te vinden voor sollicitanten. De overige 75% van de openstaande functies is minder zichtbaar en bevindt zich onder de wateroppervlakte. Deze verhouding tussen zichtbare en onzichtbare vacatures geldt ongeacht of er een overschot of een tekort aan vacatures is.

Hoe werkt dat voor de sollicitant?

Hoe hoger in de ijsberg een vacature zichtbaar is, hoe meer concurrentie je als sollicitant hebt. Als iedereen de oproep kan zien, kan immers iedereen reageren. Naarmate je dieper onder water moet zoeken naar vacatures, wordt de arbeidsintensiviteit voor de sollicitant juist hoger. Het kost nu eenmaal veel tijd en energie om te netwerken en je zichtbaarheid te vergroten. Zodat mensen aan je denken als er een functie vrijkomt en omdat ze weten dat jij een andere baan wilt. Je moet flink wat inspanning investeren voordat je er de vruchten van kunt plukken. Dit is het dubbel en dwars waard. Ik geef je 3 redenen om online je netwerk te activeren om samen met jou die gewenste baan te krijgen.

3 Redenen om vandaag te starten met netwerken

  • Werving via het netwerk wordt veelal zeer gewaardeerd, omdat de betrouwbaarheid van de aangedragen kandidaten hoog is. Niemand gooit immers zijn eigen naam te grabbel.
  • Mensen die zichzelf proactief zichtbaar maken bij de bedrijven waar ze willen werken, hebben ook een bedrijfsgerichte intrinsieke motivatie.
  • Bedrijven willen natuurlijk ook graag mensen die er bewust voor kiezen om bij hun organisatie te werken en niet omdat er toevallig een vacature is.

Hoe kun jij je gunfactor inzetten om die gewenste functie te krijgen via (online)netwerken?

5 TIPS

  • Maak voor jezelf een Top 10 van bedrijven waar jij graag wilt werken.
  • Zorg dat je LinkedIn profiel en profielfoto actueel is, schrijf een samenvatting die omschrijft wie jij bent en wat jij voor een bedrijf of afdeling kunt betekenen en zorg dat je contactgegevens juist zijn.
  • Maak contact met mensen die voor jou betekenisvol kunnen zijn. Nodig de manager via LinkedIn met een persoonlijk bericht uit om te linken. Houd de manager op de hoogte van je zoektocht via je update op de LinkedIn startpagina. Stuur af en toe een persoonlijk bericht.
  • Leg contact met mensen binnen de organisatie die dezelfde functie uitoefenen als de functie die jij zoekt. Probeer via hen op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen binnen de organisatie. Wanneer zich ontwikkelingen voordoen, zijn zij meestal de eersten die het horen. Wellicht kunnen ze jou al tippen.
  • Meld je aan bij groepen op LinkedIn waar vakgenoten elkaar ontmoeten en meng je in de discussies die daar gaande zijn. Dit verhoogt je zichtbaarheid ook bij recruiters.

Netwerken

Als je connectie verzoek is geaccepteerd, bedank deze persoon met een persoonlijk bericht en vraag of je middels een netwerkgesprek je je mag voorstellen. Een netwerkgesprek is geen sollicitatiegesprek, maar is een kennisgesprek die de mogelijkheid biedt om je uitgebreider voor te stellen en kenbaar te maken wat voor functie je naar op zoek bent.

Het kost veel tijd, geduld en doorzettingsvermogen om onder de aandacht te komen bij bedrijven en in gesprek te komen met de juiste mensen. Je moet zaaien voordat je kunt oogsten. Na een enkel netwerkgesprek word je echt nog niet gebeld. Wanneer je je contacten onderhoudt, je doorzettingsvermogen en je inzet laat zien, gaat het lukken. De aanhouder wint!

Wil je meer weten over solliciteren, netwerken en hoe jij je (online) gunfactor kunt verhogen? Lees dan mijn nieuwste boek;

Solliciteren? Zet je gunfactor in! – Gertien Beijering  bestel hier

 

Delen op Social MediaShare on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin