arrow_drop_up arrow_drop_down
7 Tips voor een goede profielfoto
5 april 2021 

7 Tips voor een goede profielfoto

Een profielfoto laat vaak de eerste indruk achter wanneer mensen je cv of jouw LinkedIn profiel bekijken. Een goede profielfoto dat uitstraalt wat jij uit wilt stralen is daarom essentieel. Hieronder deel ik 7 tips waarmee dat zeker lukt.

Tip 1: Gezicht goed zichtbaar

Zorg ervoor dat je gezicht goed zichtbaar is. Dus plaats geen foto waarop je zelf op afstand te zien bent. Een foto van dichtbij waarop je schouder en je hoofd staat is perfect.

Tip 2: Kijk in de lens en lach

Kijk in de lens, heb een open gezichtsuitdrukking en lach. Uit onderzoek blijkt dat de mensen die op hun profielfoto lachen (dus waarbij de tanden een beetje zichtbaar zijn) als veel sympathieker worden gezien dan mensen die niet lachen of geen oogcontact maken. Kijk je van nature wat nors, oefen dan een open gezichtsuitdrukking in de spiegel of trek een beetje je wenkbrauwen op. Hierdoor krijgt je gezicht een meer open uitdrukking.

Tip 3: Draag geen opvallende accesoires

Draag geen pet, hoed of zonnebril op je professionele foto. Tijdens je werk draag je deze immers ook niet. Let ook op andere accesoires zoals oorbellen, piercings en make up. Accesoires kunnen heel erg de aandacht trekken en wanneer deze zaken de aandacht trekken is er geen aandacht voor jouw profiel of cv. Draag wat je doorgaans draagt wanneer je naar je werk gaat. Dit zorgt voor herkenning wanneer je elkaar ontmoet tijdens een afspraak.

Tip 4: Foto recht van voren

Zorg dat de foto recht van voren wordt gemaakt. Op deze manier kun je dezelfde foto gebruiken op je LinkedIn profiel als ook in je cv en kun je hem zowel aan de linker als aan de rechterkant op je cv plaatsen. Wanneer je met je linkerschouder naar voren gedraaid zit, zit je bijvoorbeeld op je LinkedIn profiel met de rug naar je eigen gegevens. Wanneer je je rechterschouder naar voren hebt gedraaid dan staat hij LinkedIn goed maar dan kun je hem op je cv ook alleen maar links bovenin plaatsen. Plaats je hem rechts boven in je cv dan zit je ook met je rug naar je eigen gegevens. Je kijkt dan als het ware van het papier af.

Tip 5: Achtergrond

Gebruik een neutrale achtergrond bijvoorbeeld een muur etc. Ga niet voor een schilderij staan of muur accesoires, dan kan het bijvoorbeeld lijken of er iets uit je hoofd groeit. Gebruik geen uitsnedes uit vakantiefoto’s. Hierdoor wordt het bestandsformaat heel klein waardoor de kwaliteit achter uit gaat.

Tip 6: Gekozen kleding kleur

Bedenk van te voren wat je uit wilt stralen. Kleuren hebben allemaal een betekenis. Stem de kleur van je kleding af bij hetgeen je uit wilt stralen. Kleur kan de interpretatie van jouw foto een richting geven. Maak daarom bewust een keuze in de kleding die je draagt en de kleur die je uitkiest.

Tip 7: Gebruik 1 foto voor al je uitingen

Gebruik dezelfde profielfoto voor al je sollicitatieuitingen. Dit zorgt voor herkenning. Dus plaats dezelfde foto op je cv, op je LinkedIn profiel en gebruik dezelfde foto als profielfoto in bijvoorbeeld je Teams, Zoom of Skype account. Dit straalt eenheid uit.

Extra Tip: Vraag anderen

Vraag anderen in je directe omgeving om een mening. Vraag wat zij vinden dat je uitstraalt met deze foto. Geef van te voren niet aan wat je graag uit wilt stralen. Laat ieder van hun 5 punten opschrijven. Komen die 5 punten overeen met hoe jij graag over wilt komen? Zoja dan heb je het goed gedaan. Zo niet? Dan is er nog werk aan de winkel.

Heb je een beetje meer lef? Plaats je profielfoto dan in een LinkedIn update en vraag aan je volgers en iedereen die jouw profiel in de tijdlijn ziet, wat zij vinden dat je uitstraalt met je foto.

 

Succes met het maken van een goede profielfoto!

 

Over de schrijver
Mijn naam is Gertien Beijering, eigenaar en oprichter van de GunfactorVerhoger. Mijn hart gaat sneller kloppen wanneer wij mensen kunnen helpen in hun groei, ontwikkeling en inzetbaarheid. Ik geef mensen graag werkplezier want dat ervaar ik zelf ook en dat GUN ik iedereen! Mijn specialisme is de inzet van de gunfactor. Ik vond het in 2009 heel interessant om te onderzoeken hoe bedrijven en medewerkers in tijden van de recessie succesvol bleven. Het ontwikkelde Gunningswiel vat mijn onderzoek samen en wordt beschreven in een drietal door mij geschreven boeken. Deze kennis zetten we in de tegenwoordige tijd nog steeds in en komen in al onze unieke (online) coachingsprogramma's aan bod. Ter inspiratie geef ik regelmatig webinars. Kijk voor meer informatie op https://degunfactorverhoger.nl/webinars/
Reactie plaatsen